CHELTUIELI

Autorități publice:

– Reducerea cu 25 % a numărului de secretari de stat, subsecretari de stat și funcții asimilate de demnitate publică

  • Reducerea cu 50 % a consilierilor din cabinetele președinților de CJ, vicepreședinților CJ, primarilor, prefecților, subprefecților, primarului general, primarilor de sectoare
  • Desființarea posturilor vacante din instituțiile publice si din ministere 204000 posturi vacante
  • desființare funcției de șef de birou in sistem public central si local
  • creșterea normativelor de personal pentru organizarea serviciilor de la 7 la 10 persoane, direcțiilor de la 15 la 20 persoane si direcțiilor gen de la 25 la 35 persoane
  • reducerea nr funcții de conducere de la 12% la 8% din nr total de funcții publice aprobate prin organigramă, acolo unde structurile organizatorice nu sunt de natura serviciilor direcțiilor ori a direcțiilor generale (spitale, unități militare, poliția etc – aici procentul de conducere este de 10% din numărul de posturi aprobate în organigramă)
  • voucherul de vacanță este primit de cei care au un salariu la un nivel de maxim 8 mii lei net lunar. Cine are peste 8.000 nu îl mai primește, iar valoarea voucherului crește de la 1450 la 1600 lei.
  • Indemnizația de hrană este încasată doar ce cei care au un salariu mai mic de 8 mii lei/lunar. Cei care încasează venituri peste acest plafon nu o mai primesc. Cuantum a fost păstrat.
  • Plafonarea sporului pentru condiții vătămatoare-15% din salariul de bază, dar nu mai mult de 1500 lei brut/lună pentru toate domenii de activitate din sectorul public
  • Plafon de 500 de lei pentru achiziționarea de telefoane mobile și costul cu abonamentul lunar la 25 lei/lună
  • 2,5% din veniturile proprii – limita cheltuielilor pentru evenimente in sectorul public. Nu se iau in calcul evenimente culturale, activitățile sportive si cele de agrement.
  • Descentralizarea serviciilor publice din domeniul sportului, tineretului și al caselor elevilor și transferul acestora către primării
  • Reorganizarea ordonatorilor de credite astfel încât aceștia să poată să funcționeze doar dacă au minim 50 de posturi ocupate. În situația în care au sub 50 de posturi ocupate în structură, se pot comasa, reorganiza, se poate face transferul de activitate doar dacă au același domeniu de activitate și dacă ordonatorul de credite decide astfel (de ex, in Cluj sunt muzeul 1, 2, 3, 4 și exista si teatru filarmonica, teatru de păpuși etc. din acestea pot face o structură locală-direcție de cultură județeană, sub aceeași cupolă sau, de ex. în domeniul asistenței sociale, dacă ministerul muncii are la nivel teritorial inspectorat de muncă, agenție de plați si inspecție socială, casa de pensii teritorială, agenție de șomaj-poate decide sa facă o instituție județeană de servicii sociale) – sunt exceptate instituțiile prefectului si unitățile de poliție. Cele din cultura sunt exceptate daca au fost înființate prin legi speciale sau donații, acorduri internaționale (art. 30 alin. 10)

Companii de stat/de subordonare locală:

  • Reducerea numărului de consilieri ai directorilor generali, numărul de adjuncți și al tuturor funcțiilor de conducere care au consilieri în cadrul cabinetelor.
  • Limitarea indemnizațiilor membrilor CA la maxim 3 salarii medii brute pe ramura de activitate
  • Reducere numărului de membri CA – la maxim 7 si la comitete de specialitate- la maxim 5
  • Condiționarea componentei fixe a conducătorilor de companii in funcție de indicatori de performanță (investiții realizate la zi, nu are pierderi contabile, nu sunt arierate, nu are datorii restante față de buget)
  • Componenta variabilă se va acorda numai dacă sunt îndeplinite cele 4 condiții, plus creșterea cifrei de afaceri față de anul precedent cu 2,5% și creșterea ratei de profitabilitate a companiei cu 5%.
  • Limitarea salariilor de bază ale personalului din subordine la maxim 80% din componenta fixă a conducerii executive (conducătorului instituției)
  • Controlul cheltuielilor realizate de companiile de stat pentru identificarea risipei fondurilor: se aplică prețul mediu al ofertelor din piață. Orice achiziție depășește această valoare se va taxa suplimentar.
  • Normative de cheltuieli similare pentru personal (nu poate face o direcție generală la 10 oameni – obiectivul e sa-și reducă cheltuiala
  • Parc de autoturisme și norma de combustibil – doar conducătorii instituției au dreptul sa la mașină de serviciu
  • Indemnizațiile de diurnă, transport, cazare – se plică valoarea din sistemul public (azi este diurna 22 lei, cazare 267 lei)
  • Telefoane mobile și abonament lunar- ca în sistemul public (500 lei/25 lei abonam)
  • Vouchere vacanță – 1600 lei /persoană/an
  • Indemnizație hrană la nivelul sectorului public – 15 lei/zi
  • Plafon funcții de conducere: maxim 8% dintre posturile din organigramă

Instituții autonome aflata în coordonarea parlamentului (ancom, anre, asf):

  • Taxă specială de 80% din rezultatul net: Folosesc patrimoniul statului și trebuie să achite bugetului bani pentru gestionarea acestui patrimoniu
  • Limitarea salariilor conducătorilor de instituții autonome (la max 6 ori indemnizația brută lunară a ministrului)
  • Normative de cheltuieli – la fel ca la instituțiile publice: personal, parc autoturisme, combustibil, diurna transport cazare, telefoane, vouchere vacanță, indemnizație hrană și limitare funcții conducere la 8% din total personal)
  • Anularea posturilor vacante din organigramă, pentru a nu se mai fenta calcule ulterioare bazate pe valori de personal fictive

Institutele de cercetare:

  • Cele de clasa a 3-a se comasează/fuzionează/lichidare dacă sunt în această clasă
  • Comasare pentru 20% din numărul institutelor structurilor autonome, comisiilor care se află în subordinea SGG (cca 40 de instituții – unele se comasează, altele se desființează)

VENITURI

– Impozitul pe profit minim la corporații: 1% din cifra de afaceri după deducerea investițiilor și a amortizării, pentru a proteja politicile investiționale și de a institui disciplina fiscală la plata impozitului pe profit. (IMPACT: 1,6 mld în 2024 + 1,7 mld în 2025)

  • Cifra de afaceri peste 50 mil euro – de la 1 ianuarie 2024
  • Bănci: 1% pe cifra de afaceri (cea definită conform normelor bancare) – de la 1 ian 2024 intră în vigoare. Este adițională impozitului pe profit datorat. (impact: 500 milioane)
  • Microîntreprinderi: cu cifra afaceri max 300.000 lei – 1%/venit; între 300.001-2.500.000 lei – 3%/venit. plafon rămas neschimbat. Nu se aplică rata de rentabilitate
  • Facilitățile fiscale se introduce plata CASS obligatoriu și se stabilește plafon de venit pentru IT 10.000 de lei brut
  • CASS la venitul net realizat de PFA uri cu plafon minim 6 salarii – max 60 salarii. Ce e peste 60 nu se mai plătește deloc
  • CASS la indemnizațiile medicale
  • Salariul minim brut pe țară garantat în plată crește de la 3.000 la 3.300 lei începând cu 1 oct 2023, iar pentru construcții de la 4000 la 4500 din 1 oct 2023
  • Plafonare venituri pt diverse beneficii; de exemplu: tichete de creșă, premii 8 martie (- până în 10.000 lei: plafonul e 33% din sal de bază; peste 10.000 lei câștig brut: plafonul e de 20% și ce e peste se impozitează cu impozitul pe venit)
  • TVA: de la 5% la 9% pentru tranzacții imobiliare: (locuința cu o valoare sub 600.000 lei și o suprafață de maxim 120 mp – cota redusă de TVA de 9%; ce e peste se aplică 19%) și introducere TVA 19% pentru produse cu conținut ridicat de zahăr: 10gr la suta de grame (excepții: cozonac si biscuiți).
  • Cărți, manuale școlare, energie (termică, electricitate, gaze, lemne de foc), cultură (festivaluri, intrări muzee) – rămâne TVA 5%
  • Accize: tutun 7,5% de la 1 ian 2024; alcool-10% băuturile îndulcite cu zahăr (5-8g/100ml) – 0,4 lei/litru și peste 8g=0,6 lei/litru
  • Impozitul pe lux: 0,33% clădirile rezidențiale de lux (fără sa se cumuleze) cu valoare mai mare de 2,5 mil lei; si la mașini 0,3 % valoare de 75 mii euro (375.000 lei)

 COMBATEREA EVZUNII FISCALE

– Amenzi minim la persoane fizice – între 2000-15.000 lei; la pers juridice: 5.000-30.000 lei

  • Nu se mai poate plăti în 48h jumătate din amendă. Se elimină avertismentul si nici nu se mai pot aplica măsuri din legea prevenirii
  • Se vor confisca bunurile provenite din activități ilicite – impact bugetar: cca 3 mld
  • Persoanele fizice care nu pot justifica proveniența banilor – impozit de 70%
  • La a doua fapta comisă într-un interval de 12 luni, amenzile se dublează si se poate suspenda activitatea pe o perioadă de max 15 zile. La a 3-a fapta, amenda se triplează (în interval de 12 luni de la prima faptă) suspendare activității pe max 15 zile. Aceleași sancțiuni contravenționale se aplică si la centrele comerciale, la comercializarea produselor alimentare
  • De la 1 ian 2024 toate facturile emise de agenți economici se transmit la ANAF, până când se operaționalizează factura electronică; de la 1 iulie 2024 informațiile din facturi vor putea fi utilizate pentru combaterea evaziunii
  • Mărfurile in tranzit pe teritoriul României vor avea sigiliul electronic al mărfurilor pentru ca autoritățile să poată urmări traseul
  • Casele de marcat fiscale vor avea informații preluate pentru organizarea controlului fiscal (unde vom detecta ca e risc evaziune, controalele fiscale se vor face coordonat pentru a ținti cat mai bine evazioniștii)
  • Lichidarea/radierea firmelor se va putea face doar dacă sunt achitate toate datoriile față de buget
  • Reducerea plafoanelor pentru plățile numerar: intre o persoană si o persoană juridică – 5.000 lei de la 1 ian 2024 și 2500 de lei de la 1 ian 2025; între 2 persoane juridice- 1000 de lei; intre 2 persoane fizice – 10.000 lei de la 1 ian 2024 si de la 1 ian 2025- 5000 de lei.
  • Numerar în casierie – maxim 50.000 lei. (se va confisca 25% din suma extra găsită în casă)

IMPACT TOTAL: aproximativ 22 mld pe cele 3 paliere: venituri, cheltuieli și combatere fiscală (4,4 mld euro).

Michael Gudu, deputat PNL Tulcea

+ There are no comments

Add yours