Coaliția a decis prelungirea compensării cu 50 bani a prețului carburanților cu încă 3 luni. Urmează să fie emisă o ordonanță prin care să se implementeze cadrul legal. Forma legislativă va fi similară cu OUG 119/2022, care a prelungit prevederile OUG 27/2022, referitoare la plafonarea și compensarea tarifelor la energia furnizată consumatorilor (electricitate și gaz). Măsura compensării prețului carburanților a avut efect imediat. Astfel, Guvernul a reușit să obțină o temperare a prețurilor, la nivel național, pentru produse de utilitate esențială, a căror folosire nu poate fi ocolită ori înlocuită.
• Până cel târziu la finele acestei luni, va fi emisă ordonanța prin care prevederile OUG 106/2022 vor fi prelungite cu încă 3 luni. Sistemul și normele metodologice de aplicare vor fi aceleași: prețul afișat pe totem va fi prețul final, la pompă va fi afișat prețul întreg, la casă va fi afișat prețul final, iar pe bon va fi afișat, detaliat, prețul întreg din care se va scădea compensarea de 50 bani. Să nu uităm: este vorba despre o reducere comercială de 25 bani, asumată de către compania distribuitoare de carburant, cumulată cu compensația de 25 bani de la bugetul de stat. Reducerea provenită din compensarea bugetară nu poate fi aplicată fără reducerea comercială.
• Prelungirea cu încă 3 luni va viza perioada 1 octombrie-31 decembrie 2022. La fel ca și acum, și peste 3 luni, în decembrie, se va face o analiză a situației și va avea loc o discuție în coaliție, pentru a se constata dacă există posibilitatea de a se prelungi perioada de aplicare a prevederilor OUG 106 și în 2023, după ce Ministerul Finanțelor va veni cu un proiect de buget pentru 2023. Pentru ultimul trimestru al anului în curs, există spațiu fiscal care să permită prelungirea perioadei de compensare.
• Dacă apare întrebarea referitoare la planul păstrării compensării doar pentru motorină: Discuțiile inițiale vizau, la stadiul de ciornă, păstrarea reducerii de 50 bani doar pentru sortimentele de motorină, al căror preț este – în medie – mai mare decât cel al sortimentelor de benzină. Această idee a venit pe fondul scăderii generale a prețurilor la benzină, mult mai accentuată decât cea a prețurilor la motorină. Indiferent de motorizare, de consum ori de tipul de consumator (persoană fizică sau juridică) – reducerea de 50 bani va fi aplicabilă pentru toată lumea.
Efectele măsurii și informații de background:
• Măsura a avut ca efect continuarea aprovizionării populației, a agenților economici și a instituțiilor statului cu carburantul necesar derulării activității. A fost soluția corectă, care a dus la stabilizarea prețurilor, fără dezechilibrarea bugetului statului, fără a genera penurie de carburanți. Prețul a continuat să scadă, iar activitatea economică a continuat. Având acces la carburanți mai ieftini și fără restricții de cantitate, companiile nu au făcut reduceri de activitate, care ar fi dus la tăieri de salarii sau concedieri.
• La nivel macroeconomic, măsura a evitat scumpiri în cascadă ale prețurilor tuturor produselor și serviciilor, în a căror producție este implicata utilizarea carburantului. Toate produsele din magazine sunt transportate cu autovehicule, de la producător, la depozite, apoi la magazin. Este adevărat că scumpirile au fost influențate și de prețul crescut al carburanților, dar nu au fost atât de mari pe cât ar fi fost dacă nu exista această reducere de 50 bani. În plus, continuarea activității companiilor a dus la păstrarea, în limite rezonabile, a gradului de colectare de taxe și impozite la bugetul de stat. În concluzie, măsura a fost unul dintre factorii care a ajutat la menținerea în funcțiune a motoarelor economiei.
La nivel european: Decizia Guvernului României este similară cu decizii luate de alte țări (de exemplu: Franța), care au oferit compensații similare pentru prețul final al carburanților. Fiecare stat a luat decizie în funcție de situația bugetară în care se află.
• Măsura plafonării prețului a fost luată de Ungaria și s-a dovedit o măsură nefericită, care a dus la lipsuri majore în aprovizionarea cu carburant, în urmă cu 3 luni. Chiar în această săptămână, producătorul MOL a anunțat partenerii de distribuție din Ungaria că poate oferi carburanți doar în limita a 25% din cantitățile contractate. În Ungaria, efectele plafonării au fost resimțite la scară largă în economie, forintul s-a depreciat la valori minime record, iar inflația a urcat galopant. Aceste efecte nu au fost temperate de guvernul de la Budapesta și continuă.
• În Uniunea Europeană nu există proceduri și un masterplan de măsuri pentru astfel de situații, iar deciziile se iau în funcție de evoluția evenimentelor, pentru că situația în care ne aflăm este o premieră pentru toată Europa. Un mare vânzător de energie, Rusia, șantajează un continent întreg pentru a-și satisface planurile militare de ocupare a unui stat independent. Dincolo de gaz, Rusia este un mare exportator de petrol și de cărbune, astfel încât șocurile din domeniul energiei nu vizează doar domeniul gazelor, electricității ori încălzirii, dar și pe cel al carburanților, care sunt produsele petroliere cu cea mai largă utilizare.
Michael Gudu, deputat PNL Tulcea
+ There are no comments
Add yours