Este vorba de măsuri de reducere a cheltuielilor, măsuri de creștere a veniturilor bugetare și măsuri de combatere a evaziunii fiscale. Toate acestea au un impact bugetar cumulat de aproximativ 22 de miliarde de lei. Nu ar fi existat măsuri de reducere a cheltuielilor statului într-o proporție comparabilă cu cele pe venituri dacă nu insista PNL.
Acesta este un efort de reformă care aduce o disciplinare suplimentară a activității în instituțiile publice, în spiritul respectului pentru banul public și pentru stoparea risipei.
Nu este un efort ușor, dar este un efort necesar și un angajament luat în fața Comisiei Europene. Acest angajament cu partenerii de la Bruxelles ne va permite să primim fondurile din PNRR și cele aferente altor proiecte europene, vitale pentru dezvoltarea și modernizarea României.
Toate aceste eforturi vor aduce în următorii ani beneficiile unui stat mai disciplinat și mai corect: cu cheltuielile publice mai înțelept făcute și cu resursa umană corect dimensionată, dar și un cadru fiscal mai predictibil pentru mediul de afaceri și mai onest cu cetățenii. De asemenea, au fost scoase o serie de excepții și au fost realizate câteva corecții necesare.
Au fost păstrate o serie de facilități pe care le au câteva domenii importante pentru dezvoltarea ulterioară a României, precum agricultura, construcțiile și IT. În cazul domeniului IT, au fost operate o serie de modificari.
Din punctul de vedere al PNL, liberalii au reușit să reziste la o serie de măsuri de stânga pe care le-au considerat inacceptabile și au obținut introducerea altora care protejează clasa de mijloc, mediul de afaceri, educația și cultura:
- Păstrarea cotei unice de impozitare și respingerea introducerii impozitării progresive.
- Susținerea întreprinzătorilor, a mediului de afaceri și a investițiilor. În acest sens, am susținut menținerea cotei actuale de 8% pentru impozitul pe dividende (protejând mediul de afaceri de creșterea până la 10%, 12% sau chiar 16%, așa cum s-a solicitat inițial) și am respins creșterea TVA la 21% (cererea Comisiei de creștere a TVA cu câte un procent anual, până la acest nivel)
- Păstrarea pragului de 500.000 euro pentru micro întreprinderi și respingerea introducerii unui plafon de profitabilitate de 30%, în vederea aplicării unui impozit mai mare.
- S-a introdus un impozit pe cifra de afaceri aplicabil strict pentru cei cu cifra de peste 50 milioane și care nu au declarat profit in ultimii 3 ani. Acesta nu este un impozit adăugat pentru cei ce plătesc deja impozit pe profit, ci se aplica strict după deducerea investițiilor
- Am fost de acord cu plata impozitului pe profit realizat de marile companii în România.
- Susținem profesiile liberale și plafonarea CASS la PFA-uri. Am reușit să introducem un prag în cazul impozitului pentru profesiunile Liberale (după planurile inițiale ar fi fost afectat 268.000 de persoane)
- Introducerea unui pachet de facilități fiscale pentru investițiile directe peste 50 de milioane de euro în România.
- Păstrarea cotei minimale a TVA de 5% pentru producția de carte, manuale școlare, pentru evenimente culturale și manifestări sportive.
- Păstrarea cotei minimale a TVA de 5% pentru energie (gaze naturale, electricitate, energie termică și lemne de foc).
- Impozitarea proprietăților scumpe are o cotă de 0,33%, fiind o treime din nivelul de 1%, vizând doar valoarea care depășește pragul de 2,5 milioane lei, fără să se cumuleze valoarea proprietăților.
- Am păstrat regulile de sponsorizare, prin aportul direct al PNL. Atât companiile, cât și microîntreprinderile ori persoanele fizice pot susține cauze în care cred sau servicii sociale ori de sănătate insuficient furnizate de către stat.
Michael Gudu, deputat PNL Tulcea
+ There are no comments
Add yours